20.07.2022 Źródło: VTIBET.cn

w Centrum Sztuki Jebum-gang w Lhasie prezentowany jest najnowszy projekt Ding Yi dotyczący „przekreślania" [eliminowania] sztuki przedstawiającej. Wystawione prace pozwalają nam cieszyć się oglądaniem i odczuwaniem w nich rzeczy, o których wiemy, że ich nie ma, a nawet nie były zamierzone. Ta skromniejsza miara wyjątkowości jest czymś, co Ding bardzo ceni.


W Centrum Sztuki Jebum-gang w Lhasie prezentowany jest najnowszy projekt Ding Yi dotyczący „przekreślania" [eliminowania] sztuki przedstawiającej. [Zdjęcie/VTIBET.cn]

Jeśli szukasz metafor w obrazach Ding Yi, to jest ich w nich wiele.

Mówiąc słowami autorki, Ding Yi pragnie, aby jej sztuka nie wyglądała jak sztuka. Więc kiedy inni myśleli, że jest malarzem sztalugowym, czuła się szczęśliwa, ponieważ nie była już tradycyjnym malarzem. Ma nowy język i nową technikę, więc czuje, że jeśli ludzie myślą, że jej praca wygląda jak dywan lub tapeta,  to ona to akceptuje.

Jednak w przeciwieństwie do większości dywanów i tapet, prace Ding są nie tylko żywe, ale także pełne ruchu – w górę i w dół, do środka i na zewnątrz, zwalniają na skrzyżowaniach i powoli rozszerzają się, jak pełzające rozlewiska miejskie. Większe płótna, ponad dwa na dwa metry, organizują także choreografię ruchów widzów, zmieniając się całkowicie, gdy zbliżamy się do nich, ich onieśmielająca matematyczna złożoność, jak na przykład mapy DNA lub nocne pejzaże Google Earth, stają się znacznie bardziej ludzkie, gdy pojawiają się na nich pojedyncze pociągnięcia pędzla.

Kiedy zaczynała swą twórczość, Ding eksperymentowała z różnymi metodami uprawiania sztuki, w tym ze sztuką performance, mówi: „Musiałam wybrać własną drogę artystyczną. W tym czasie cała chińska sztuka współczesna była ekspresyjna i otwarta. Chciałam, aby moje prace były racjonalne ale bez zbyt konkretnego wyjaśnienia lub związku z rzeczywistością”.
Istotą tego podejścia jest to, że wybranie mniej uczęszczanej drogi, jak reklamowano, zrobiło różnicę. Ding wybrała krzyże jako atomy swojej twórczości kiedy sprawdzając wyrównanie i kolor w odbitkach wydawniczych, zauważyła możliwość ich użycia. Krzyż jest w tym przypadku konstrukcją formalną, funkcjonalną, ale bez znaczenia - dokładnie tak Ding widzi swoje własne krzyże.

Ding Yi współczesna chińska artystka mieszkająca obecnie w Szanghaju. Jest kluczową postacią w rozwoju abstrakcji geometrycznej w Chinach, a obecnie jest profesorem w Instytucie Sztuk Wizualnych w Szanghaju.
WIKIPEDIA


W Centrum Sztuki Jebum-gang w Lhasie prezentowany jest najnowszy projekt Ding Yi dotyczący „przekreślania" [eliminowania] sztuki przedstawiającej. [Zdjęcie/VTIBET.cn]


W Centrum Sztuki Jebum-gang w Lhasie prezentowany jest najnowszy projekt Ding Yi dotyczący „przekreślania" [eliminowania] sztuki przedstawiającej. [Zdjęcie/VTIBET.cn]


W Centrum Sztuki Jebum-gang w Lhasie prezentowany jest najnowszy projekt Ding Yi dotyczący „przekreślania" [eliminowania] sztuki przedstawiającej. [Zdjęcie/VTIBET.cn]


W Centrum Sztuki Jebum-gang w Lhasie prezentowany jest najnowszy projekt Ding Yi dotyczący „przekreślania" [eliminowania] sztuki przedstawiającej. [Zdjęcie/VTIBET.cn]


W Centrum Sztuki Jebum-gang w Lhasie prezentowany jest najnowszy projekt Ding Yi dotyczący „przekreślania" [eliminowania] sztuki przedstawiającej. [Zdjęcie/VTIBET.cn]