2020.11.30 Autor:Leng Shumei Źródło: Global Times


Tashi Dingzhen: Zrzut ekranu filmu wideo zamieszczonego na Sina Weibo

Film promocyjny poświęcony turystyce w prowincji Syczuan, przedstawiający nieśmiałego i przystojnego 20-letniego Tybetańczyka, spowodował podwojenie liczby rezerwacji hoteli w jego rodzinnym mieście w Tybetańskiej Prefekturze Autonomicznej Garze i zaproszenie go do odwiedzenia innych prowincji.

Tashi Dingzhen zdobył sławę po tym, jak na jego pierwszym filmie ze słonecznym uśmiechem, na tle wysokich, pokrytych śniegiem gór, idzie powoli w kierunku kamery. Po publikacji 11 listopada w Douyin, chińskiej wersji TikTok film szybko wywołał burzę komplementów.

Osmagana wiatrem twarz Dingżena, lśniące białe zęby i jego tradycyjny tybetański strój sprawiły, że internauci myśleli, że pochodzi z Tybetańskiego Regionu Autonomicznego, a wielu pisało w postach, że pojechaliby do Tybetu, aby go spotkać.

Dingzhen opublikował w piątek zdjęcie, na którym trzyma tabliczkę z napisem „mój dom jest w Syczuanie”, co wywołało (jak to nazwali chińscy internauci) „bitwę  o Dingzhena" między Syczuanem a Tybetem.

„Bitwa” w humorystyczny sposób przerodziła się w ogólnokrajową promocję w wielu prowincjach i regionach w całych Chinach, w tym położonej prawie 2000 km od Garze Prowincji Szantung, której przedstawiciele zaprosili Dingzhena do siebie.

Powołując się na Qunar, chińską platformę turystyczną, media podały, że rezerwacje hoteli w Garze wzrosły o 89 procent w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.

Według doniesień mediów 17 listopada dzienne rezerwacje w regionie wzrosły o 111 procent rok do roku, a dzienny wzrost utrzymywał się na tym poziomie także w następnym tygodniu.

Listopad to zwykle miesiąc poza sezonem turystycznym, ale rezerwacje lotów do Kangding, stolicy Garze i Yading, słynnego rezerwatu przyrody w Garze, w okresie 16-25 listopada w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku podwoiły się , co pokazuje siłę popularności Dingzhena i wskazuje kierunek dalszych działań promocyjnych i preferencje polityki władz lokalnych.

Władze Garze ogłosiły 12 listopada, że ​​67 miejsc krajobrazowych tzw. klasy A w regionie będzie otwartych dla zwiedzających od 15 listopada do 1 lutego 2021 roku. Od niedzieli hashtag Garze obejrzano ponad 180 milionów razy.

Dingzhen zyskał jeszcze więcej pochwał od internautów, kiedy 21 listopada poinformował na podobnej do Twittera chińskiej platformie Sina Weibo, że został ambasadorem turystyki w swojego rodzinnego miasta Litang, w prefekturze Garze, z miesięczną pensją 3500 juanów (532 USD).

„Różni się od innych celebrytów Internetu; jego popularność przyniosła rzeczywiste korzyści jego krajanom. Cieszę się, że to widzę” - skomentował jeden z użytkowników Weibo.

Władze prowincji Syczuan ogłosiły w lutym, że Litang został oficjalnie skreślony z oficjalnej listy miejsc dotkniętych ubóstwem.

Popularność Dingzhena może być przypadkowa, ale jego sukces pokazuje, że przedstawiciele lokalnych władz zajmujący się walką z ubóstwem są gotowi skorzystać z każdej okazji, aby pomóc mieszkańcom, powiedział Du Xiaoshan, badacz z Instytutu Rozwoju Wsi Chińskiej Akademii Nauk Społecznych.

Poszukiwanie sposobu na promocję turystyki i innych lokalnych produktów jest powszechnym zjawiskiem w odległych, dotkniętych ubóstwem obszarach Chin, powiedział Du w niedzielnym wywiadzie dla Global Times, zauważając, że w ostatnich latach urzędnicy zajmujący się walką z ubóstwem w tych miejscach nie szczędzą wysiłków, aby aktywnie i innowacyjnie wykorzystywać nowe metody, zwłaszcza za pośrednictwem mediów społecznościowych, do promocji lokalnej turystyki i pomagania miejscowym przedsiębiorcom w sprzedaży ich produktów.