09.01.2025 | Źródło: CHINA DAILY | Autor: LUO WANGSHU


Ratownik straży pożarnej rozmawia z dzieckiem w miejscu dyslokacji w wiosce w powiecie Dingri w Tybetańskim Regionie Autonomicznym [Xizang]. 8 stycznia 2025 roku. [foto:Xinhua]

W następstwie trzęsienia ziemi o magnitudzie 6,8, które we wtorek nawiedziło powiat Dingri w Tybetańskim Regionie Autonomicznym [Xizang], Chiny uruchomiły kompleksową i szybką odpowiedź, aby zagwarantować terminową dostawę pomocy i odbudowę kluczowej infrastruktury.

Ministerstwo Transportu natychmiast uruchomiło protokoły awaryjne w celu oczyszczenia uszkodzonych dróg i skoordynowania działań pomocowych, w których  lotnicze Air China odegrały kluczową rolę w zapewnieniu wsparcia w zakresie transportu lotniczego dla regionu, gwarantując, że niezbędny personel i zaopatrzenie dotarły do ​​najbardziej dotkniętych obszarów bez opóźnień.

Do środy rano udało się oczyścić wszystkie siedem dotkniętych katastrofą dróg krajowych i regionalnych, tym samym zostały przywrócone łańcuchy logistyczne umożliwiające reagowanie na sytuacje kryzysowe. Ministerstwo Transportu poinformowało, że mimo iż drogi wiejskie zostały w różnym stopniu uszkodzone, szczególnie ważne odcinki w tym rejonie zostały oczyszczone, co umożliwiło swobodny przejazd pojazdom ratowniczym.

Ministerstwo szybko powołało specjalną grupę do spraw pomocy poszkodowanym w wyniku trzęsienia ziemi. Grupa miała skupiła się na skoordynowanych działaniach mających na celu oczyszczenie szlaków transportowych i ułatwienie akcji pomocowej. Eksperci z zakresu mostów, dróg, geologii i nawierzchni zostali wysłani na tereny dotknięte katastrofą, aby udzielić wskazówek na miejscu w zakresie oczyszczenia dróg i odbudowy po katastrofie.

Przydzielono fundusze awaryjne na odbudowę dróg, a także zmobilizowano zasoby z sąsiednich prowincji i przedsiębiorstw centralnych, aby wesprzeć działania związane z reagowaniem na katastrofę. Ministerstwo oświadczyło, że będzie nadal uważnie monitorować warunki transportu po trzęsieniu ziemi, wzmacniać koordynację i zapewniać kompleksowe wsparcie logistyczne.

Akcja ratownictwa lotniczego również przebiegła sprawnie. Dzięki skoordynowanemu nadzorowi Administracji Lotnictwa Cywilnego Chin, operacje pomocy ofiarom trzęsienia ziemi w sektorze lotnictwa cywilnego przebiegają sprawnie i metodycznie.

We wtorek i środę sektor lotnictwa cywilnego zaplanował przeprowadzenie 21 lotów pomocowych, przewożąc 298 osób i 25,6 ton zaopatrzenia. Tylko we wtorek zorganizowano 11 lotów w celu wsparcia działań pomocowych w związku z katastrofą: pięć lotów komercyjnych, dwa loty wojskowe, trzy loty lotnictwa ogólnego i jeden awaryjny lot drona.

O 14:49 we wtorek, około pięć i pół godziny po trzęsieniu ziemi, samolot CA4431 linii Air China — pierwszy samolot z pomocą humanitarną po trzęsieniu ziemi — bezpiecznie wylądował na lotnisku Dingri w Shigatse. Samolot dostarczył niezbędny personel  i  pomoc humanitarną.

W środę zaplanowano wysłanie 10 dodatkowych lotów pomocowych, które mają przetransportować 170 osób do dotkniętych katastrofą obszarów.

Trzęsienie ziemi nawiedziło powiat Dingri w Shigatse  we wtorek o godzinie 9:05, wystapiło ono na głębokości 10 kilometrów. Do godziny 10 rano w środę potwierdzono, że zginęło 126 osób a 188 odniosło obrażenia.