2021-03-22 Autor: LUO WANGSHU Źródło: China Daily


Linia kolejowa Syczuan-Tybet - ilustracja China Daily

W sobotę krajowy operator kolejowy poinformował, że do końca tego miesiąca rozpocznie się budowa dwóch odcinków linii kolejowej łączącej prowincję Syczuan z Tybetańskim Regionem Autonomicznym.

Niedawno rozstrzygnięto przetarg publiczny na budowę odcinków łączących Ya'an i Xinduqiao w Syczuanie oraz Bomi i Nyingchi w Tybecie. Jak podała China State Railway Group aby zapewnić realizację projektów spośród 30 oferentów wybrano siedmiu wykonawców, którzy wkrótce przystąpią do pracy.

Odcinek syczuański będzie miał 186 kilometrów długości, a tybetański 151 kilometrów.

W listopadzie prezydent Xi Jinping stwierdził, że prace na linii kolejowej Syczuan-Tybet stanowią ogromne wyzwanie ze względu na złożone warunki geologiczne i klimatyczne, a także wrażliwe środowisko naturalne tych rejonów.

Aby wesprzeć prace budowlane, specjaliści China State Railway Group przeprowadzili specjalne badania dotyczące zapobiegania i kontroli katastrof geologicznych, a także projektowania i budowy tuneli i mostów.

Grupa poinformowała, że ​​trwają prace przygotowawcze do budowy linii między Xinduqiao a Bomi - w tym budowa dróg i instalacji elektrycznych oraz wdrożenie środków ochrony środowiska. Oczekuje się, że odcinek będzie gotowy do rozpoczęcia budowy na początku IV kwartału tego roku.

Linia kolejowa Syczuan-Tybet o całkowitej długości 1838 km jest podzielona na trzy części.

Odcinek Chengdu-Ya'an został otwarty w grudniu 2018 roku. Budowa na odcinku Lhasa-Nyingchi rozpoczęła się w 2015 roku, a otwarcie tego odcinka ma nastąpić w tym roku. W trzeciej części między Ya'an i Nyingchi - najtrudniejszym odcinku tej linii - projekty budowlane, w tym prace nad tunelami i mostem, rozpoczęły się w listopadzie, przed niedawno zakończonym przetargiem publicznym.

Z zaprojektowaną prędkością przejazdu od 120 do 200 km na godzinę, odcinek Ya'an-Nyingchi o długości 1011 km przebiega przez Kotlinę Syczuańską, płaskowyż Yunnan-Guizhou i płaskowyż Qinghai-Tybet, wznosząc się z 600 metrów nad poziomem morza do wysokości prawie 4500 metrów.

Odcinki Ya'an-Xinduqiao i Bomi-Nyingchi są częściami środkowego odcinka linii.

Po ukończeniu, ta linia kolej będzie drugą po kolei Qinghai-Tybet, która została otwarta w 2006 roku, łączącą Tybet z resztą kraju.


Lu Chunfang, członek Chińskiej Akademii Inżynierii i dyrektor generalny kolei Qinghai-Tybet, w niedawno udzielonym wywiadzie powtórzył uwagi Xi na temat prac budowlanych, mówiąc, że jest to „najtrudniejszy projekt budowy kolei w historii ludzkości” ze względu na skomplikowane warunki geologiczne.

Lu Chunfang Poinformował, że ponad 90 procent linii to mosty lub tunele.

Data planowanego ukończenia linii kolejowej Syczuan-Tybet nie została jeszcze określona.