2021-08-04 Autorzy: PALDEN NYIMA i DAQIONG Źrodło: Xinhua via KangbaTV

Lotnisko Lhasa Gonggar jest największym węzłem lotniczym w Tybecie. Budowa Terminalu 3 była kluczowym projektem dla Regionu w okresie XIII Planu Pięcioletniego (2016-20).


Luty b.r. Terminal 3 lotniska Lhasa Gonggar w Tybetańskim Regionie Autonomicznym. Stanowiska lotnicze Terminalu 3 były używane jako  stanowiska zdalne dla Terminalu 2, podczas gdy budynek Terminalu 3 był jeszcze w budowie. KUNGA LESANG/DLA CHINA DAILY

Po raz pierwszy TRA zaczął świadczyć  usługi lotnicze w 1965 r., ma zatem za sobą 56-letnią, bezpieczną historię lotów.

Xie Wenming, główny inżynier centrum zarządzania projektami budowlanymi w tybetańskim biurze CAAC, powiedział, że główna konstrukcja projektu obejmowała terminal o powierzchni 88 000 metrów kwadratowych, płytę postojową z 21 stanowiskami lotniczymi oraz wsparcie budowy obiektów kontroli ruchu lotniczego, komunikacji i urządzenia do transportu lotniczego. Nakłady inwestycyjne wyniosły ponad 3,9 miliarda juanów (603 miliony dolarów).

„Ukończeniu budowy obiektu pomoże lotnisku osiągnąć wyznaczony roczny cel tj. 9 milionów odwiedzin pasażerów i 80 000 ton ładunku” – powiedział Xie, dodając, że nowa stacja cargo lotniska i dwie płyty postojowe już rozpoczęły działalność.

Lotnisko Gonggar ma połączenia lotnicze z 62 miastami na 114 trasach, a według biura CAAC liczba pasażerów w 2019 r. przekroczyła 4,5 mln.

Terminal 2 lotniska Lhasa Gonggar został oficjalnie oddany do użytku w 2004 roku, z zaplanowaną roczną przepustowością 1 milion pasażerów.

„Liczba rocznych wizyt pasażerów przekroczyła zaplanowaną przepustowość terminalu, ograniczając rozwój transportu świadczonego przez lotnictwo cywilne w regionie” – powiedział Xie.

Xie powiedział, że utrudniło to również budowę kompleksowego węzła komunikacyjnego w regionie, wpływając na realizację potrzeb komunikacyjnych osób ze wszystkich grup etnicznych w Tybecie.

Yang Lu, zastępca kierownika budowy terminalu, poinformował, że łączna powierzchnia Terminalu 1 i Terminalu 2 to 25 000 metrów kwadratowych.

„Szacuje się, że dzięki nowemu terminalowi maksymalny czas przejścia od bramki bezpieczeństwa do najdalszej bramki wejściowej nie będzie dłuższy niż sześć minut, dzięki czemu proces wejścia na pokład będzie prostszy i płynniejszy” – powiedział Yang.

„W projekcie Terminalu 3 wykorzystano tybetańskie elementy kulturowe i etniczne. Widziany z nieba przypomina święty tysiąclistny lotos kwitnący na brzegu rzeki Yarlung Zangbo, a od frontu wygląda jak rozkładająca się hada – a kawałek białego jedwabiu używanego przez Tybetańczyków jako prezent powitalny  – witający gości ze wszystkich stron”.