Paźdz.13,2016 - Tybet jest ważnym ogniwem chińskiej inicjatywy "jeden pas i jedna droga". Pod względem geograficznym jako centralny punkt pomiędzy Chinami i Azją Południową, Region Autonomiczny odgrywa coraz ważniejszą rolę w sieciach regionalnych, przyspieszeniu rozwoju Indii i pobudzaniu chińsko-indyjskich stosunków gospodarczych.

Ponad 200 km na północny wschód od Bhairawa - nepalskiego miasta w pobliżu granicy z Indiami, leży Katmandu - stolica Nepalu. 100 km na północ od Katmandu jest Kodari, graniczne przejście z Nepalu do Chin. Te trzy miasta tworzą jeden z najważniejszych korytarzy łączących Chiny i Subkontynent Indyjski.

Po drugiej stronie granicy z Kodari jest Zhangmu, chińskie punkt celny i brama do Chin. Finansowe korzyści miasta z tego położenia to około 82 % dwustronnej wymiany handlowej pomiędzy Chinami i Nepalem i 90 % z wymiany między Tybetem a Nepalem.

Pomimo fatalnego stanu dróg z miasta wyjeżdża każdego dnia średnio ponad 200 ciężarówek po czubek załadowanych towarami dla Nepalu.

W pierwszym kwartale tego roku, wielkość handlu przepływającego przez Zhangmu osiągnęła 1 621mld juanów (241,3 milionów USD), co stanowi 87.43 procent całkowitej wartości wymiany handlowej w Tybecie. Niemniej jednak, Zhangmu wciąż pozostaje w tyle za przejściami granicznymi pomiędzy Chinami i Wietnamem.

Odwiedziłem Pingxiang, miasto położone najbliżej granicy chińsko-wietnamskiej w Chińskim Regionie Autonomicznym Guangxi Zhuang. Całkowita wartość handlu Pingxiang przekroczyła w ubiegłym roku 10 mld USD. Miasto zostało wyprzedzone przez Manzhouli, port lądowy w Mongolii wewnętrznej - największy port dla drobnego handlu przygranicznego.

Chociaż sytuacja Nepalu różni się od sytuacji w Wietnamie, Nepal ma ogromny popyt rynkowy. Jest położony pomiędzy Indiami, Bangladeszem i północno-zachodnim regionem Birmy, gdzie istnieje niezwykła potrzeba rozwoju. Region ten ma ogromny potencjał rozwojowy.

Obecnie Chiny przedłużają linię kolejową Lhasa-Shigatse, aby dotrzeć do powiatu Gyirong. Oczekuje się, że inwestycja zakończy się w roku 2020. Poprzez ten projekt połączenie pomiędzy Katmandu i Gyirong może być osiągnięte w 2025 roku a następnie z pozostałymi miastami, które są oddalone tylko kilkanaście kilometrów od Gyirong.

Indie i Nepal są połączone stosunkowo dobrymi drogami. Przez wiele lat, Indie miały od 60 do70 % udziału w całej międzynarodowej wymianie handlowej Nepalu, podczas gdy Chiny tylko 10%. Podczas swojej ostatniej wizyty w Indiach, nowy premier Nepalu - Prachanda poinformował, że oba kraje będą dyskutować nad możliwością pomocy Indiom w budowie linii kolejowej łączącej Mechi i Mahakali. Jeśli to zostanie zrealizowane, sieć nie tylko połączy Indie, ale także Tybet i Bangladesz.

Rywalizacja Chin i Indii w budowie kolei w Nepalu będzie miała wpływ na przyszłość rozwoju Nepalu i Bangladeszu. Przyniesie również kolejne wyzwania dla Tybetu. W następnej dekadzie, jeśli Indie nadal utrzymają wysoki poziom rozwoju i przyspieszą rozwój infrastruktury i produkcji, to wywrą na Chinach wielowymiarową presję, której efektem będzie wzmocnienie Tybetu. Na szczęście, rząd centralny przywiązuje wielką wagę i oferuje znaczne wsparcie dla regionu, Tybet zyskał przewagę nad Indiami pod względem rozwoju infrastruktury i ustanowił zdrowe stosunki współpracy gospodarczej w sąsiednich prowincjach i miastach.

Dla przyszłego otwarcia Region Autonomiczny - wykorzystując swoje przewagi nad Indiami, zajmując się wyzwaniami i wywieraniem wpływu na region przy jednoczesnym zachowaniu stabilności Tybetu - potrzebuje wsparcia polityki. Wymaga to również koordynacji między wszystkimi zachodnimi prowincjami, miastami i regionami autonomicznymi.