08.07.2022 Źródło: Xinhua via kangbatv

W środę, 6 lipca w Lhasie, uruchomiono stację wymiany akumulatorów dla samochodów elektrycznych. Stację obsługuje chiński producent samochodów elektrycznych NIO, jest ona pierwszą tego typu placówką w TRA. Na stacji użytkownicy deponują baterie, które wyczerpią się, zabierając na ich miejsce w pełni naładowaną baterię.

Samochód elektryczny chińskiej firmy NIO - model ec6. [Fot. www.nio.cn/ec6]

Według Guo Jianxina, który pracuje na stacji, baterie, które się rozładowały, są ładowane w 100% czystą energią generowaną przez energię wodną i słoneczną.

„Wymiana baterii zajmuje nie więcej niż pięć minut” – powiedział 48-letni Cai Junbo, turysta, który przyjechał do Lhasy z prowincji Hainan w południowych Chinach i był pierwszym klientem nowej stacji. Dodał, że ładowanie samochodu na innych stacjach podczas podróży zajęło mu ponad godzinę.


Stacja wymiany baterii w Pekinie [fot. Xinxua]

Przed uruchomieniem tej stacji Tybet miał tylko placówki wymiany akumulatorów dla ciężkich ciężarówek. Ze średnią ponad 3000 godzin słonecznych rocznie Lhasa słynie z obfitej ilości energii słonecznej.

Według Ministerstwa Przemysłu i Technologii Informacyjnych do końca 2021 r. Chiny zbudowały 75 000 stacji ładowania, 2,62 mln stosów ładowania i 1298 stacji wymiany akumulatorów.

Założona w listopadzie 2014 r. firma NIO jest pionierem na chińskim rynku pojazdów elektrycznych klasy premium, z centralą w Szanghaju i siedzibą główną w Chinach w Hefei.