http://en.tibetol.cn/html/News/Tibet/CR/2021/1220/12015.html
20.12.2021 Źródło: China Daily


Karma Chodrak, tybetański snycerz z powiatu Nyemo w Tybetańskim Regionie Autonomicznym prezentuje jedną ze swoich drewnianych prac. Foto PALDEN NYIMA/China Daily 

W zeszłym miesiącu w Lhasie, stolicy autonomicznego regionu Tybetu, odbyło się forum poświęcone tybetańskim umiejętnościom rytowania w drewnie i ograniczaniu ubóstwa, przyciągając ekspertów, którzy zebrali się, aby omówić rozwój starożytnego rzemiosła.
 
Tybetański drzeworyt, mający co najmniej 400-letnią historię, uważany jest za „żywą skamielinę” w historii druku. Innowacje i rozwój starożytnego dziedzictwa kulturowego w nowej epoce stały się dziś przyciągającym wzrok tematem.
 
Do wzięcia udziału w forum został zaproszony Yu Youxin, wybitny artysta z Lhasy, który jest entuzjastą rzemiosła.
 
„Tradycyjne drzeworyty były historycznym środkiem komunikacji kulturowej i wymiany cywilizacyjnej i mają niezastąpioną wartość estetyczną. Dlatego ważne jest, aby zachować i chronić to starożytne rzemiosło” – cytuje Yu Yu.
 
Numo, dyrektor regionalnego instytutu badań nad sztuką etniczną, zgodził się z tym.
 
„Tybetański drzeworyt jest narodowym niematerialnym dziedzictwem kulturowym. Nie tylko należy do Chin, ale jest także wspólnym niematerialnym dziedzictwem całej ludzkości” – powiedział.
 
„W ciągu ostatnich kilkuset lat tybetański drzeworyt odegrał rolę ważnego nośnika pamięci historycznej i kultury. Powinniśmy być bardziej świadomi jego znaczenia dla tybetańskiej kultury etnicznej i korzeni w procesie dziedziczenia i ochrony”.
 
Jeśli chodzi o specyficzne ścieżki konserwacji i rozwoju grawerowania w tybetańskim drzeworytu we współczesnej epoce, większość ekspertów uważa, że ​​wprowadzenie go na rynek to mądry sposób.
 
Stwierdzili, że należy opracować więcej produktów drewnopochodnych, które spełniają współczesne wymagania i czynią je bardziej atrakcyjnymi dla dzisiejszych konsumentów.
 
„Powinniśmy promować integrację niematerialnego dziedzictwa kulturowego z rynkiem, zachęcając do rozwoju umiejętności tybetańskiego grawerowania w drewnie poprzez korzyści ekonomiczne. W przeciwnym razie kontynuacja rzemiosła napotka przeszkody” – powiedział Norbu Sithar, założyciel i dyrektor Tybetańskiej Akademii w Thangka. Obraz.
 
Losang Tashi, profesor Uniwersytetu Tybetańskiego w Lhasie, powiedział, że wraz z poprawą środków do życia wzrasta zainteresowanie rękodziełem i nadszedł czas, aby grawerowanie w drewnie stało się częścią codziennego życia ludzi.
 
„Odpowiednie instytucje i wydziały powinny organizować więcej wystaw i specjalnych muzeów, aby ludzie mogli doświadczyć piękna grawerowania w drewnie” – powiedział.
 
„Tylko wtedy, gdy ludzie ogólnie zrozumieją i zaakceptują to rzemiosło, rynek się otworzy, a dzięki systemowi rynkowemu ciągłość kulturowa będzie znacznie łatwiejsza”.
 
Karma Chodrak, znany rzemieślnik zajmujący się drewnem w powiecie Nyemo w Tybecie, powiedział, że od lat wykorzystuje rynek turystyczny do rozwijania swojej działalności.
 
„Wraz z rozwojem sektora turystycznego w ostatnich latach zacząłem produkować produkty turystyczne, aby pomóc rzeźbiarzom zarobić więcej pieniędzy” – powiedział.
 
W 2009 roku zaczął robić pamiątki, które sprzedawał turystom.
 
„W ostatnich latach stworzyłem wiele produktów dla turystów, korzystając z tradycyjnych umiejętności i materiałów rzeźbiarskich, i otrzymałem wiele zamówień od turystów i osób z zewnątrz z całego kraju” – powiedział.
 
„Potrzeby społeczeństwa zmieniają się w miarę upływu czasu, a ponieważ tak się dzieje, ważne jest, aby starożytna sztuka przetrwała”.


Drzeworytnik wycina skomplikowane figury. [Zdjęcie: Palden Nyima / China Daily]