13.09.2022 źródło: Xinhua/en.people.cn


Phuntsok Tobgye (z prawem) wraz ze swoim synem. Sierpień 2022. (Foto: Xinhua/Zhou Dixiao)


W studio na ostatnim piętrze trzypiętrowego domu w stylu tybetańskim w Lhasie Phuntsok Tobgye i jego uczniowie są zajęci pracą nad malowaniem thangki mierzącej ponad 10 metrów długości i prawie trzy metry szerokości.

Obraz, głównie w ciepłych odcieniach zieleni, przedstawia zapierające dech w piersiach piękno Tybetu, widać na nim wiele słynnych tybetańskich atrakcji turystycznych, takich jak np. Pałac Potala. „Nie ucieraj pigmentów zbyt mocno, w przeciwnym razie ich kolor zblednie” – instruuje swoich uczniów Phuntsok Tobgye, trzymając w ręku miseczkę z farbą.

49-letni Phuntsok Tobgye pochodzi z wioski Tsedong w prefekturze Xigaze i jest jednym ze spadkobierców długiej tradycji Tsedong Thangka. Jest to gałąź malarstwa Miantang, najbardziej wpływowej szkoły tybetańskiego malarstwa thangki od XV wieku, która została wpisana na listę narodowego dziedzictwa w 2006 roku.

Dzięki nieustannym wysiłkom malarzy thangka, takich jak Phuntsok Tobgye, umiejętności związane z niematerialnym dziedzictwem kulturowym zostały przekazane młodszym pokoleniom, a ich prace dotarły do ​​szerszego grona miłośników sztuki.

Wioska Tsedong ma wielowiekową tradycję malowania thanek. Kiedy był dzieckiem, Phuntsok Tobgye zainteresował się obrazami thangka zawieszonymi po domach mieszkańców wsi. Następnie zaczął szkicować krajobraz swojego rodzinnej miejscowości i przedstawiać historie opowiadane przez rodziców. Po ukończeniu szkoły podstawowej zaczął uczyć się malowania thanek.

Na początku, jego mistrz poprosił go o to, by klęcząc na kolanach narysował obrazek na białej, pokrytej proszkiem tablicy. Jego ręka  nie mogła dotknąć deski, biały proszek musiał pozostać niezmącony..

„Czasami ćwiczyłem w tej samej pozie przez ponad 10 godzin dziennie” – wspomina, dodając, że rygorystyczne treningi pomogły mu zdobyć podstawowe umiejętności.

Kiedy Phuntsok Tobgye miał 18 lat, przyjechał do Lhasy, ucząc się od innych mistrzów thangka, pomagał naprawić malowidła ścienne w Pałacu Potala. To tam nauczył się różnych stylów thangka.

„Zawsze tęskniłem za wszelkiego rodzaju malowidłami ściennymi w Pałacu Potala. Projekt renowacji spełnił moje marzenie” – powiedział Phuntsok Tobgye.

W kolejnych latach kontynuował naukę tej formy sztuki w Lhasie. W tym okresie jego prace były pokazywane na różnych wystawach, m.in. w Pekinie i Vancouver w Kanadzie. Jego indywidualna wystawa thangki, która odbyła się w Lhasie w czerwcu 2015 roku, przyciągnęła w dniu otwarcia blisko 1000 zwiedzających, a jego prace zyskały dużą popularność wśród kolekcjonerów dzieł sztuki.

Penpa, wiceprzewodniczący regionalnego stowarzyszenia artystów, nazwał prace Phuntsoka Tobgye „smacznymi”, dodając, że emanują silnym poczuciem starożytnego uroku.

„W porównaniu z innymi dziełami ze szkoły malarstwa Miantang jego thangki mają pozbawiony ozdób ton. Proporcje portretów i pejzaży w jego obrazach są również osobliwe” – powiedział Penpa.

Na początku ubiegłego roku Phuntsok Tobgye wraz ze swoim młodszym bratem założył firmę artystyczną thangka. Firma sprzedała obrazy thangka do Pekinu, Anhui i innych miejsc w Chinach.

Sonam Wangden, syn Phuntsoka Tobgye, uczy się malowania thangka od swojego ojca wraz z innymi uczniami. 24-latek powiedział, że pamięta tylko, że jego ojciec był ciągle zajęty swoimi płótnami.

„Szanuję mojego ojca. Jest łagodny i wytrwały, a malowanie thangka traktuje jako swoją życiową pasję” – powiedział Sonam Wangden.

Nie tak dawno Sonam Wangden i jego ojciec udali się na przedmieścia Lhasy, aby podjąć się prac restauracyjnych w kilku świątyniach. Po zakończeniu pracy usiedli pod ścianą i delektowali się tybetańskim jogurtem, rozmawiając o swoich pracach restauracyjnych.

„Thangka przybliża mnie do mojego ojca i sprawia, że ​​lepiej rozumiem jego upór. Ja też chcę uczynić malowanie thangki moją życiową pasją i przekażę jej dziedzictwo dalej” – powiedziała Sonam Wangden.

Teraz nie tylko syn Phuntsoka Tobgye, ale i wielu jego krewnych maluje thangki. Phuntsok Tobgye jest z nich dumny. „Starzeję się, ale jestem coraz bardziej przekonany, że wiele osób będzie nadal przekazywać tę tradycyjną umiejętność”.
(redaktor strony internetowej: Zhong Wenxing, Liang Jun)

PONIŻEJ: W swoim studiu w Lhasie malarz Phuntsok Tobgye wraz ze swoimi uczniami pracuje nad gigantycznym obrazem thangka. Sierpień 2022. (Foto: Xinhua/Zhou Dixiao)