27.10.2021 Źródło: Xinhua


Zdjęcie zrobione 26 października 2021 r. przedstawia klasztor Tashilhunpo w mieście Xigaze, w Tybetańskim Regionie Autonomicznym południowo-zachodnich Chin, gdzie XI Panczenlama, Bainqen Erdini Qoigyijabu, uzyskał stopień Kachen po dwugodzinnej debacie. (Xinhua/Jogod)

Po ponad 20 latach studiowania sutr, XI Panczenlama osiągnął najwyższy stopień nauk egzoterycznych szkoły Gelug buddyzmu tybetańskiego, równoważny ze stopniem doktora we współczesnej edukacji.

We wtorek, po dwugodzinnej debacie, w klasztorze Tashilhunpo w mieście Xigaze, w Tybetańskim Regionie Autonomicznym XI Panczenlama, Bainqen Erdini Qoigyijabu, uzyskał stopień Kachen.

W tym ważnym wydarzeniu uczestniczyło około 800 osób, w tym szanowani mnisi buddyjscy z głównych klasztorów i świątyń w Tybecie, a także mnisi miejscowego klasztoru i pielgrzymi.

Buddyzm został wprowadzony do Tybetu w połowie VII wieku. W historii buddyzmu tybetańskiego różne szkoły stworzyły różne systemy nauczania i praktyk religijnych oraz wychowały dużą liczbę "uczonych w piśmie" buddystów ["teologów" - przyp. red.].

Około 17:30 pojawił się Panczenlama i powitany przez mnichów niosących kadzielnice w dłoniach został wprowadzony na drugie piętro z widokiem na plac pełen ludzi.

Po zaintonowaniu sutr, Panczenlama podszedł do swojego miejsca na debatę, ostatnią dla niego, po której miał uzyskać, po żmudnej nauce przez prawie 26 lat najwyższy stopień wtajemniczenia buddyjskiego.

XI Panczenlama o świeckim imieniu Gyaincain Norbu urodził się w lutym 1990 roku w powiecie Lhari, w prefekturze Nagqu w północnym Tybecie.

Został zatwierdzony przez rząd centralny jako reinkarnacja X Panczenlamy i został intronizowany w 1995 roku.

Podążając za tradycyjnym systemem nauczania sutr buddyjskich, Panczenlama rozpoczął studiowanie pięciu głównych traktatów w 1996 r. i zdał dwa powiązane z tym egzaminy  w 2002 i 2020 r.



Zdjęcie zrobione 26 października 2021 r. przedstawia 11. Panczenlamę, Bainqen Erdini Qoigyijabu (po prawej), który uzyskał stopień Kachen po dwugodzinnej debacie w klasztorze Tashilhunpo w mieście Xigaze, w Tybetańskim Regionie Autonomicznym na południowych zachodzie Chin. (Xinhua/Jogod)

Wtorkowa debata odbyła się w dwóch turach, każda trwała około godziny. Panczenlama każdorazowo dyskutował na konkretny temat z trzema uczonymi i szanowanymi guru.

Podczas debaty Panczenlama zachował spokój a w przemowach wykazał się elokwencją, pokazując rozsądne, logiczne myślenie i biegłą znajomość buddyjskich klasyków.

„Dzisiejsza procedura była podobna do mojego egzaminu na stopień Kachen sprzed lat i ściśle przestrzegała tradycyjnych zasad i rytuałów” – powiedział Duoduo, posiadacz stopnia Kachen w klasztorze Tashilhunpo i asystent nauczyciela sutr Panczenlamy.

„Okazja jest naprawdę wyjątkowa a Panczenlama odniósł wielki sukces” – powiedział.

Po dwóch godzinach debaty Panczenlamie wręczono „manzha”, rodzaj buddyjskiego hołdu, oraz hada, czyli jedwabne szale używane przez Tybetańczyków do wyrażania szacunku i pozdrowienia, co oznaczało, że zdał egzamin i osiągnął najwyższy stopień .

„Żywy Budda (Panczenlama) jest inteligentny i litościwy” – powiedział 78-letni Salung Phunla, guru i pierwszy dyrektor komitetu zarządzającego klasztorem.

„Mam nadzieję, że będzie nadal studiował i praktykował buddyjską klasykę, przejmie i będzie kontynuował chwalebną tradycję Panczenlamów: patriotyzmu i miłości do buddyzmu oraz wniesie większy wkład w światowy pokój i dobrobyt wszystkich” – powiedział Salung Phunla.

W ciągu ostatnich lat XI Panczenlama dotykając głów wiernych, udzielił im ponad milion błogosławieństw i gorliwie uczestniczył w działaniach na rzecz pomocy społecznej.

XI Panczenlama jest członkiem Stałego Komitetu Komitetu Narodowego Chińskiej Ludowej Politycznej Konferencji Konsultacyjnej, najwyższego politycznego organu doradczego w kraju. Jest także wiceprezesem Związku Buddyjskiego w Chinach i prezesem tybetańskiego oddziału tego stowarzyszenia.