2021-06-08 Źródło: Xinhua

Rosnące dochody i lepsze warunki życia sprawiają, że mieszkańcy Tybetańskiego Regionu Autonomicznego mogą wybierać bardziej zróżnicowane ubrania, a także ożywiają lokalne marki odzieżowe.

W latach 2016-2020 współczynnik Engela w Tybecie, czyli odsetek całkowitego dochodu rodziny przeznaczanego na żywność, nadal spadał, podczas gdy konsumpcja per capita na odzież wzrosła o 584 juanów (około 91 dolarów amerykańskich).


Siłą napędową zwiększonych wydatków na odzież są rosnące dochody. W 2020 r. dochód rozporządzalny per capita mieszkańców tybetańskich miast  wyniósł 41 156 juanów, co oznacza wzrost o 10 procent w stosunku rok do roku. Według oficjalnych danych ten odsetek wśród mieszkańców wsi wzrósł o 12,7 procent do 14 598 juanów.

„Za dawnych czasów moja sześcioosobowa rodzina miała do noszenia tylko dwie szorstkie części garderoby wykonane z pulu (rodzaj tybetańskiej tkaniny wełnianej). W ciągu dnia używano ich jako ubrania, a w nocy kołdry” – mówi Changchub, mieszkaniec wsi w powiecie Chushur w prefekturze Lhasy.

„W tamtym czasie problemem było przede wszystkim napełnienie żołądków. Kogo obchodziła odzież?” powiedział.


Przed latami pięćdziesiątymi trzej główni interesariusze – urzędnicy, arystokraci i wyżsi rangą lamowie – oraz ich agenci stanowili około 5 procent populacji, ale byli właścicielami prawie całej ziemi, pastwisk, lasów, gór, rzek i innych środków produkcji.

Chłopi pańszczyźniani i niewolnicy, którzy stanowili 95 procent miejscowej ludności, mieli niewiele do wydania na swoją tandetną i nudną odzież.

Li Mei, prezes Tybetańskiego Instytutu Odzieży i Kultury Etnicznej, powiedział, że odzież Tybetańczyków doświadczyła "procesu wzrostu konsumpcji".

„Ich jakość życia znacznie się poprawiła, ich ubrania stają się coraz bardziej wykwintne i zmierzają w kierunku zakupów z najwyższej półki” – powiedział Li.


W ostatnich latach w Tybecie pojawiły się jak grzyby po deszczu lokalne marki modowe. Na ulicy Barkhor w centrum Lhasy, stolicy regionu, znajduje się ponad 20 sklepów z modą w stylu tybetańskim.

„W nowoczesnej tybetańskiej odzieży używa się jedwabiu, lnu i innych materiałów, zachowując tradycyjne wzory” – powiedział Rigzin, dyrektor wykonawczy AJ-NAMO, tybetańskiej firmy projektowej zajmującej się modą - dodając, że dzięki innowacjom technicznym tworzy projekty przy użyciu nowych materiałów.

Li stwierdził, że w porównaniu z tradycyjnymi ubraniami tybetańskimi, modne ubrania tybetańskie zyskują na popularności, ponieważ są lżejsze i wygodniejsze, a ich styl lepiej współgra ze współczesną estetyką.