02.09.2016   China Tibet Online

Nyingchi jest jednym z najtrudniejszych lotnisk na świecie pod względem startu i lądowania, służy pasażerom od 2006 roku. Samoloty startowały i lądowały wewnątrz zakoli i zakrętów doliny rzeki Yarlung Tsangpo przez 10 lat tworząc legendę dla byłej "strefy bez ruchu powietrznego" na Płaskowyżu.

Położony w odległości 50 km od dzielnicy Bayi w Nyingchi, na  wysokości 2949 metrów, Port Lotniczy Nyingchi jest trzecim lotniskiem w Tybetańskim Regionie Autonomicznym.

Yang Chiwei,wiceburmistrz Nyingchi, wspomina, że 10 lat temu, mieszkańcy przy wjeździe i wyjeździe z Tybetu byli uzależnieni od Autostrady. Ponieważ Nyingchi położone jest o 1688 km od Chengdu - stolicy chińskiej prowincji Syczuan, podróż autobusem trwała co najmniej trzy dni i noce, często w trudnych warunkach drogowych z mnóstwem  czyhających na podróżnych niebezpieczeństw.

W celu poprawy warunków podróży dla osób podróżujących do i z Nyingchi, Rząd Regionalny w Tybecie zainwestował w 2003 roku na budowę lotniska780 mln juanów. Gong Jiechang, kierownik działu operacji na lotnisku w Nyingchi poinformował, że w najwęższym punkcie toru lotu na lotnisko w Nyingchi samolot ma mniej niż cztery km od ściany doliny.

Biorąc pod uwagę geografię płaskowyżu, ciężkie - zmienne warunki atmosferyczne, Port Nyingchi posiada najbardziej skomplikowane środowisko lotu, warunki klimatyczne, plany nawigacji lotniczej, konfigurację procedury lotu, a także najtrudniejsze starty i lądowania jest jednym z najtrudniejszych lotnisk świata a mimo to gwarantuje terminowe loty do wszystkich chińskich portów lotniczych.

W ciągu ostatnich 10 lat port lotniczy przyjął bezpiecznie 20 589 lotów, obsłużył 1 953 717 osób i wyekspediował 7 333.5 ton ładunków. Od otwarcia lotniska rośnie z każdym rokiem liczba przylatujących tu turystów. Pod koniec roku 2015 Nyingchi odwiedziło łącznie 3,52 miliona osób a dochód z turystyki wyniósł 3,28 mld juanów. W roku 2014 rozpoczęto remont i rozbudowę lotniska, szacuje się, że do końca października 2016 roku całe przedsięwzięcie budowlane zostanie zakończone.

Do roku 2020 Port Lotniczy Nyingchi  będzie mógł obsłużyć do 750 tysięcy pasażerów w ciągu roku i wyekspediować ładunki o łącznej wadze 3000 ton. Menadżer Portu Nyingchi powiedział że Tybet dąży do budowy tego lotniska jako drugiego głównego kanału transportowego dostępu do Tybetu po porcie Lotniczym Gonggar w Lhasie.

W tybecie przyśpiesza także budowa autostrad i budownictwo kolejowe. W końcu 2015 roku  w budowie było 78 tysięcy km dróg, z czego 300 km to autostrady pierwszej klasy . Kolej Tybetańska, uruchomiona w lipcu 2006 roku, również znacznie  przyczynia się do rozszerzenia współpracy gospodarczej i handlowej Tybetu z krajami Azji Południowej, pogłębia wymianę kulturalną, sprawia że Tybet staje się kluczową drogą dla otwarcia się Chin na Azję Południową.