07.02.2022 Źródł:Xinhua via: news.cn


Zdjęcie zrobione 26 stycznia 2022 r. Pracownicy kolei przy moście i tunelu w Gyaca w Tybetańskim Regionie Autonomicznym. (Xinhua/Liu Zhoupeng)

„K249+502; K166+700…” W ciemnym tunelu na linii kolejowej Lhasa-Nyingchi, Rinchen Tsering w słabym światle swojej latarki napisał szereg liczb na grzbiecie lewej ręki.

36-latek od 15 lat pracuje na kolei. Liczby to jego „kody bezpieczeństwa”, wskazujące na stan zakonserwowania wyposażenia mostu i tunelu.

Kody oznaczają miejsca uszkodzeń i ubytków w tunelu. Rinchen Tsering powiedział, że „K249” to liczba kilometrów odpowiadająca odcinku mostu i tunelu, a „+ 502” to konkretna lokalizacja, w której pojawiają się niepożądane zmiany.

Grzbiet jego lewej dłoni wygląda znacznie bardziej szorstko niż prawej ze względu na długotrwałe zapisywanie kodów. „Wygodnie jest napisać je na dłoni, ponieważ widzę to ze spuszczoną głową” – powiedział.

Główna linia kolei Lhasa-Nyingchi ciągnie się na długości 435 km. Przy skomplikowanych warunkach geologicznych terenu, na którym ją zbudowano - jej 75 procent stanowią mosty i tunele.

Okręg ochrony mostów i tuneli w Gyaca, gdzie Rinchen Tsering i jego zespół pracuje, obejmuje 33 mosty i 18 tuneli. Stanowi to 46,9% całkowitej długości tuneli wzdłuż linii kolejowej.

Rinchen Tsering kieruje grupą młodych ludzi (średnia wieku poniżej 25 lat) odpowiedzialnych za konserwację i naprawę sprzętu na trasie o długości 137 km, w tym za badanie i usuwanie w środowisku off-road.

Nazywani są „strażnikami tuneli”.

Zapisane kody zapewniające bezpieczną eksploatację kolei to nie tylko cyfry na grzbiecie dłoni Rinchen Tseringa, ale także śmiałość i skrupulatność każdego strażnika tunelu.

Na moście Lengda nr 2 nad rzeką Yarlung Zangbo Zhao Haoze, strażnik tunelu generacji Z, w jasnożółtej kamizelce odblaskowej z zapiętym paskiem, otworzył pokrywę przy wejściu do wiszącego  pod pomostem mostu kosza.

Zhao zszedł powoli z drabiny bezpieczeństwa, poluzowywał i zapinał zatrzask przy każdym stopniu w dół drabiny, aż wylądował bezpiecznie i zaczął sprawdzać położenie pali antysejsmicznych, łożysk i podpierających kamieni w ogrodzeniu.

„Zapisują w małym zeszycie jako swoje kody to, czego na co dzień się uczą” – powiedział dumnie Rinchen Tsering.

Aby uniknąć poruszającego się pociągu, prace konserwacyjne i naprawcze linii kolejowej można przeprowadzić tylko podczas przerw w przejazdach pociągów.

Pomiędzy 22:00 a 6 rano następnego ranka strażnicy tuneli muszą znosić niską temperaturę ponad 10 stopni Celsjusza poniżej zera. W przyćmionym świetle lampki nasadowej sprawdzają i naprawiają każde złącze i osłonę odwadniającą kolei, nie przeoczając żadnych ukrytych niebezpieczeństw, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

W 2021 r. China Railway Qinghai-Tibet Group Co., Ltd. obsłużyła 11,8 mln podróżnych, co stanowi wzrost o 12,3 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Roczna wielkość dostaw towarów wyniosła 37 mln ton, przy wzroście rok do roku o 1,2 proc.

Do końca 2021 r. kolej Lhasa-Nyingchi przewiozła 621 000 pasażerów i ponad 7900 ton towarów, odkąd została otwarta w czerwcu ubiegłego roku.

Ci strażnicy tuneli stawiali czoła mroźnemu zimowemu wiatrowi, aby wyeliminować pęknięcia, ubytki, przesiąkanie wody i uszkodzenia w mostach i tunelach, aby zapewnić bezpieczną eksploatację pierwszej zelektryfikowanej linii kolejowej w Tybecie podczas tegorocznej gorączki podróży w okresie Święta Wiosny.