30.03.2022 Źródło: Xinhua

Zdjęcie zrobione w grudniu 3, 2020 pokazuje linię produkcyjną pojazdów napędzanych nową energią w Kunming, w prowincji Yunnan w południowo-zachodnich Chinach. (Xinhua/Jiang Wenyao)

Eksport różnych pojazdów z Chin do Nepalu przez porty w Tybetańskim Regionie Autonomicznym w południowo-zachodnich Chinach okazał się nowym motorem wzrostu handlu chińsko-nepalskiego, według celników w Lhasie, stolicy regionu.

W 2021 r. celnicy z Lhasy nadzorowali i badali pod kątem eksportu 806 samochodów wyprodukowanych w Chinach o wartości handlowej 145 milionów juanów (około 22,8 miliona dolarów), co oznacza wzrost o 760 procent rok do roku. Wśród nich 419 to nowe pojazdy energetyczne, co oznacza wzrost o 974 procent, powiedział Yuan Jintao, celnik.

Li Chaohua, biznesmen z Tybetu, powiedział, że jego firma wyeksportowała w zeszłym roku ponad 500 samochodów do Nepalu przez porty w Tybecie, dodając, że w tym roku liczba ta ma się podwoić.

Tybet służy jako ważny szlak lądowy z Chin do Azji Południowej. Pomimo wpływu COVID-19 Nepal pozostał największym partnerem handlowym regionu.

Według zwyczajów Lhasy, handel zagraniczny między Tybetańskim Regionem Autonomicznym a Nepalem osiągnął w 2021 r. 1,8 mld juanów, o 69,4 proc. więcej niż rok do roku.

Biorąc pod uwagę lokalną sytuację w zakresie zapobiegania i kontroli epidemii, władze celne w Lhasie utworzyły specjalne okienko usługowe dla eksportu samochodów i przyjęły szereg środków usprawniających odprawę celną.