02.06.2022 Źródło: Xinhua via:en.people.cn

Na rozległym płaskowyżu jedna ekspresowa ciężarówka dostawcza za drugą przejeżdżała przez przełęcz Kunlun na wysokości ponad 4700 metrów, kierując się do Lhasy, stolicy Tybetańskiego Regionu Autonomicznego w południowo-zachodnich Chinach.

 

Scena na autostradzie Qinghai-Tybet została utrwalona w najnowszym filmie dokumentalnym „Rzeka Jangcy” japońskiego reżysera Ryo Takeuchiego. Praca upamiętnia 50. rocznicę normalizacji stosunków dyplomatycznych między Chinami a Japonią przypadającą w tym roku.

W pierwszym odcinku filmu reżyser wsiadł do ekspresowej ciężarówki i udał się na zdjęcia plenerowe do źródeł rzeki Jangcy na Wyżynie Tybetańskiej. Ciężarówka, załadowana różnymi artykułami codziennego użytku, wyruszyła z Chengdu, stolicy prowincji Syczuan w południowo-zachodnich Chinach, a cała podróż trwała około 60 godzin.

„Nie spodziewałem się, że zakupy online rozwiną się tutaj tak szybko” – powiedział Takeuchi. Przypomniał, że 10 lat temu, kiedy po raz pierwszy przybył na Wyżynę by zrealizować swój film dokumentalny, nie znalazł ani jednej ekspresowej ciężarówki. Teraz wszyscy tybetańscy pasterze, których spotkał, używają smartfonów, cieszą się zakupami online i oglądają krótkie filmy w podobny sposób, jak ludzie w wielkich miastach.


Właścicielka profilu na jednym z portali promuje produkty w trakcie transmisji na żywo podczas wystawy działań na rzecz walki z ubóstwem w Tybetańskim Regionie Autonomicznym , 19 października 2020 r. [Fot.Xinhua / Jigme Dorje]

Wielkość sprzedaży detalicznej online w Tybecie wzrosła o 61,1 procent w stosunku rok do roku, t.j. do 18,97 miliarda juanów (około 2,8 miliarda dolarów) w 2021 roku. Według informacji przekazanych przez Departament Handlu TRA, wszystkie 74 powiaty i okręgi w Regionie cieszą się wygodą wiejskiego e-commerce. Tempo wzrostu e-commerce plasuje Tybet na pierwszym miejscu w kraju.

„Wszystkie ubrania, które noszę, zostały kupione przez Internet i są znacznie tańsze i bardziej stylowe niż te sprzedawane w miejscowych sklepach” – powiedział 27-letni Tenzin z miejscowości Zhentang  na granicy chińsko-nepalskiej w powiecie Dinggye w prefekturze Xigaze.

Otoczone lasami, położone u podnóża Czomolungmy, głęboko w Himalajach, miasteczko leży na wysokości ponad 2000 metrów i jest domem dla ponad 2600 Szerpów. W 2020 r. otwarto dla ruchu odcinek drogi o wysokim standardzie dochodzący do miasteczka, dając  tym samym samochodom dostawczym możliwość realizacji regularnych dostaw.

Według Departamentu Transportu TRA od 2016 r. Tybet zbudował lub wyremontował drogi wiejskie o łącznej długości 38 200 km , całkowita długość dróg wiejskich w regionie wynosiła w 2021 r. ponad 90 000 km.

Udoskonalone środki transportu, sieci telekomunikacyjnej i zasięg usług kurierskich przyczyniły się do rozwoju handlu elektronicznego w regionie, a ilość sklepów internetowych i konsumpcja szybko rosną. Lokalne specjały są sprzedawane do innych części Chin za pośrednictwem internetowych platform e-commerce.

W małej wiosce w powiecie Zayu w prefekturze Nyingchi, głównym siedlisku ludu Deng, jej mieszkaniec Delung stał się gwiazdą online, która przyciąga na różnych platformach internetowych ponad 2 miliony obserwujących  krótkie formy video . Lud Deng, znany również jako Dengba, mieszka głównie w Zayu. Mają swój własny język, ale nie mają swojego pisma.

Delung tworzy krótkie filmy o kulturze Denga, krajobrazie i zwyczajach Zayu i sprzedaje lokalne specjały za pośrednictwem swoich transmisji na żywo, takie jak dzikie grzyby laskownice (Ganoderma lucidum), lingzhi i grzyby smardzowe.

W ubiegłym roku pomógł sprzedać lokalne specjały o łącznej wartości ponad 1 miliona juanów.

Oficjalne dane wskazują, że sprzedaż detaliczna produktów rolnych w Internecie w 2021 r. osiągnęła w Tybecie 1,72 miliarda juanów. Typowa zdrowa żywność, taka jak np. grzyb gąsienicowy i grzyby laskownice , cieszyła się wysoką popularnością.

„Mam nadzieję, że poprzez krótkie filmy video i transmisje na żywo  poprowadzę moich współplemieńców do lepszego życia” – powiedział Delung