Źródło: China Tibet News, 2016-11-22

Na zdjęciu hydroelektrownia Zam [China Tybet News / Tenzin]

W ostatnich latach mieliśmy wysyp triumfalnych wiadomości o realizacji w Tybecie kluczowych projektów budowlanych. Na przykład Lalho,  kluczowy projekt w dziedzinie kontroli zasobów wody działa z powodzeniem. Otwarto dla ruchu górskie tunele Galai  i most Yajiangte. Drogi wysokiej klasy osiągnęły przejezdność. Zbudowano i oddano do użytku linię kolejową Lhasa - Shigatse. Odcinek Lhasa-Nyingchi jest w trakcie budowy. Sprawnie przeprowadzono  rozbudowę i przebudowę lotnisk Konggar, Mainling i Bangda.

Zgodnie z zaleceniami Komitetu KPCh Tybetańskiego Regionu Autonomicznego, Komisja Rozwoju i Reform Tybetu stara się o inwestycje krajowe oraz innowacyjny tryb inwestycji i finansowania. W trakcie realizacji 12-ego planu pięcioletniego, zaimplementowano kapitał społeczny o wartości 464,2 mld juanów, to jest 1,8 razy więcej niż w jedenastej pięciolatce, jak powiedział  Phurbu Ceringa, delegat na  IX Kongres KPCh Tybetańskiego Regionu Autonomicznego, sekretarz wykonawczy  i partyjny  lider Komisji Rozwoju i Reform Tybetu.

W trakcie wypełniania zadań 12-ej pięciolatki zrealizowano w Tybecie 236 kluczowych projektów, które odgrywają decydującą rolę we wspieraniu rozwoju gospodarczego i społecznego Tybetu. Realizując zadania 13 planu pięcioletniego Tybet wdroży wiele projektów mających ogromne znaczenie dla rozwoju energetyki, transportu, ochrony zasobów  wody, komunikacji, budowy infrastruktury miejskiej itd. w celu budowy podstaw kształtowania  się  średnio zamożnego społeczeństwa i stworzenia silnego poparcia dla rozwoju gospodarczego i społecznego.

Obwodnica Lhasy jest jedną z 12 najważniejszych inwestycji drogowych, które powstają w tym roku. Oczekuje się, że jej główna część zostanie udostępniona dla ruchu pod koniec tego roku.

W tym roku  Departament Komunikacji Tybetu  zrealizował inwestycje krajowe i kredyty bankowe o wartości 54.578 mld juanów. Oczekuje się, że całkowita wartość inwestycji transportowych wyniesie 40,2 mld juanów, co stanowi wzrost o 90,7% w skali roku. Oczekuje się, że ruch samochodowy rozpocznie się na 82000 kilometrach autostrad.

Realizując 13 plan pięcioletni Tybet planuje zainwestować 238,8 mld juanów w budownictwo transportowe. Szereg inwestycji autostradowych będzie prowadzonych w celu promowania rozwoju gospodarczego i poprawy zamożności społeczeństwa.