2020-01-15 Źródło: China Daily

Tsering Palmo ćwiczy rodzimą jogę tybetańską Shangshung w swoim studio w Lhasie - grudzień 2019 r. [Zdjęcie Li Lii / China Daily]

Chagxi Dawa rozpoczął swoją działalność w branży winiarskiej od zera i osiągnął sukces biznesowy w ciągu zaledwie kilku lat.

Młody przedsiębiorca z Tybetańskiego Regionu Autonomicznego przypisuje swój sukces polityce  lokalnych władz zachęcającej młodych ludzi do zakładania firm.

Po ukończeniu winiarstwa na uniwersytecie rolniczym w Yunnan w 2014 r. Chagxi planował zajmować się winami mrożonymi w swoim rodzinnym mieście. W tym czasie w Regionie nie było jednak jeszcze winnic.

„Niewiele osób wiedziało o winach mrożonych, więc nie było rynku” - powiedział Chagxi.

Rozpoczęcie działalności na początku nie było łatwe. Działalność Chagxi nabrała rozpędu po jego udziale w konkursie innowacji i przedsiębiorczości młodzieży w 2017 roku.

Starając się wspierać przedsiębiorczość młodzieży, Rząd Regionu w celu zwiększenia zatrudnienia młodzieży, organizowania konkursów z przedsiębiorczości młodzieży oraz tworzenia centrów usług innowacyji i przedsiębiorczości utworzył w tym roku specjalny fundusz o wartości 2 miliardów juanów (287 milionów USD).

W konkursie Chagxi zajął pierwsze miejsce i otrzymał fundusz venture capital o wartości 500 000 juanów. Jego mrożone czerwone wino dzięki udziałowi w konkursie stało się powszechnie znane dzięki.

„Dzięki funduszowi moja winnica jest w stanie dobrze funkcjonować, a teraz produkujemy więcej odmian wina”, powiedział Chagxi, zauważając, że roczna wydajność jego wytwórni wzrosła z 30 ton do ponad 100 ton, a napój jest sprzedawany zarówno w Chinach jak i za granicą.

Konkurs na przedsiębiorczość zmienił także życie Qamba Chinlai. Qamba, wówczas nauczycielki w przedszkolu, która w niepełnym wymiarze godzin pracowała  jako projektant produktu w firmie zajmującej się edukacją kulturalną sprzedającej m.in. zabawki.

W 2017 r. roczny wolumen sprzedaż firmy wyniósł zaledwie około 100 000 juanów, co czyniło przedsięwzięcie ledwo opłacalnym. Wtedy została zaproszona do udziału w konkursie przedsiębiorczości i zajęła trzecie miejsce, zdobyła jednak wśród internautów nagrodę dla najpopularniejszej.

Firma Qamba otrzymała  później od władz lokalnych dotację w wysokości 400 000 juanów z przeznaczeniem na kontynuowanie badań i rozwoju produktu.

Dzięki wsparciu jej produkty zostały zakupione przez lokalne przedszkola, a sprzedaż firmy wzrosła w 2019 r. do ponad 3 milionów juanów.

„Od konkurencji nauczyliśmy się wielu zaawansowanych metod zarządzania. W trakcie konkursu nasze produkty zyskały szeroką rozpoznawalność”, powiedziała Qamba.

Powiedziała, że to, co skłoniło ją do zawieszenia pracy nauczyciela i skupienia się na pracy w firmie, to polityka przyjazna przedsiębiorcom, zapoczątkowana w 2018 r., która zapewnia przedsiębiorcom powrót w ciągu trzech lat na poprzednie stanowiska pracy na wypadek niepowodzenia firmy.

W ostatnich latach TRA dąży do zwiększenia zatrudnienia i przedsiębiorczości wśród młodych ludzi. W tym celu wdrożono szereg zasad mających na celu zachęcenie absolwentów szkół wyższych i uniwersytetów do rozpoczęcia działalności gospodarczej.

We wrześniu władze Regionu przedstawiły nowy plan rozwoju innowacji i przedsiębiorczości wśród młodych Tybetańczyków w wieku od 14 do 35 lat. Od tego czasu uruchomiono 12 takich projektów.