2018-03-13 Źródło: China.org.cn
Wybitna tybetańska sopranistka i członek 13 Krajowego Komitetu Chińskiego Polityczno- Konsultacyjnej Konferencji Ludowej (CPPCC) Zongyong Zhuoma wyraziła nadzieję, że rząd centralny przywróci fundusz pomocy na rzecz wspierania artystycznych talentów wśród mniejszości etnicznych.

„W latach dziewięćdziesiątych niektóre samorządy lokalne odwołały zajęcia poświęcone kulturze etnicznej. W tym roku przypomniano o tej kwestii. Jest nadzieja, że ​​władze ogólnokrajowe przywrócą fundusze na wsparcie kształcenia grupy utalentowanych przedstawicieli mniejszości etnicznych,” powiedziała śpiewaczka.

Od lat sześćdziesiątych do osiemdziesiątych różne uczelnie artystyczne, takie jak Chiński Uniwersytet Minzu, Centralne Konserwatorium Muzyczne, Chińskie Konserwatorium Muzyczne, Szanghajska  Akademia Teatralna i Akademia  Filmowa w Pekinie, wykształciły  wielu wspaniałych artystów pochodzących z chińskich mniejszości etnicznych, takich jak Tseten Dolma - tybetańska sopranistka, pieśniarka z mniejszości Miao He Jiguang, czy tenor Fu Zuguang z mniejszości Tujia.

„Wielu tybetańskich śpiewaków, w tym i ja, zdobyło wykształcenie w Konserwatorium w Szanghaju”, wspomina. „W tym czasie, w kraju istniały specjalne fundusze i funkcjonowała specjalna polityka kształcenia dzieci przybywających z odległych obszarów etnicznych, by mogły stać się w przyszłości wielkimi literatami, artystami w różnych dziedzinach sztuki”.

W obecnej chwili wiele spośród oryginalnych krajowych zespołów pieśni i tańca i innych instytucji kultury zostało przekształconych w czysto komercyjne przedsiębiorstwa a  liczni ich liderzy i animatorzy sztuki, którzy są twórczy i przedsiębiorczy zmienili ścieżki  swojej kariery lub  przeszli na emeryturę.

Z drugiej strony w ostatnich latach pomimo wzmocnienia  ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego mniejszości etnicznych nie osiągnięto zbyt wielu sukcesów ochronie tradycyjnej kultury i sztuki poszczególnych grup etnicznych i regionów, powiedziała. Współczesna kultura wywiera wielki wpływ na tradycyjną kulturę etniczną i doprowadziła do degeneracji wielu przejawów kultur tradycyjnych nawet ich zaniku.

„Brak ciągłości, niemożność przekazywania tradycji kultury pomiędzy najwybitniejszymi przedstawicielami poszczególnych generacji mniejszości etnicznych jest główną przyczyną degeneracji i zaniku kultury tradycyjnej. Dlatego jednym z najważniejszych sposobów zapewnienia rozwoju i rozkwitu kultury mniejszości etnicznej jest przygotowanie odpowiedniego personelu, który będzie potrafił wyłowić największe talenty szkolenie personelu powinny zawsze stanowić podstawowy plan dobrobytu i rozwoju kultury etnicznej,” zauważyła Zongyong Zhuoma.

 

Zongyong Zhuoma w roku 1988 (Fotografia z prywatnego archiwum śpiewaczki)