2020.11.05 Autor: HE QI Źródło: China Daily


Wystawa w Szanghaju prezentuje nową kolekcję zawierającą elementy tybetańskie i rękodzieło związane z haftem tybetańskim. [ZDJĘCIE: HE QI / CHINY DAILY]

Tybetańskie hafty z powiatu Guinan w Tybetańskiej Prefekturze Autonomicznej Hainan w prowincji Qinghai, tradycyjne ozdoby warkoczowe i inne elementy kultury tybetańskiej zaprezentowano na niedawnym pokazie w trakcie Shanghai Fashion Week.
Wprowadzona na rynek w 2014 roku marka MUKZIN od początku skupiła się na stylowych związkach z tradycyjną kulturą chińską.
Kolekcja wiosna / lato 2021 koncentruje się na tradycjach powiatu Guinan i wykorzystuje modę, aby pozwolić zrozumieć, w jaki sposób tradycja staje się współczesnością.
Nowa kolekcja jest inspirowana jialong - tradycyjnymi dekoracjami z warkoczy noszonych przez kobiety tybetańskie - i jest połączona z haftem tybetańskim, który oficjalnie jest wymieniany na liście niematerialnego dziedzictwa kultury prowincji Qinghai. Widoczne jest to zarówno w szczegółach jak i emblematach jak np. kwiaty i owoce z błogosławieństwami napisanymi po tybetańsku.
„To już drugi raz, kiedy jako tematem kolekcji uczyniliśmy regionalną tradycję ludową, kolekcja jesień / zima 2018 zawierała hafty z autonomicznego regionu Xinjiang Uygur” - mówi projektant firmy MUKZIN Han Wen.
„Tym razem mamy nadzieję nadać haftowi tybetańskiemu bardziej nowoczesny wyraz, aby można go było lepiej wkomponować w projekty współczesnej odzieży”.
Prezes MUKIZIN, Feng Guang, mówi, że kolekcja wykorzystuje również elementy chińskich komiksów.
„Wiemy, że Europa i Stany Zjednoczone mają takie postacie, jak Superman, a Japonia również ma swój styl postaci z komiksów.  Chiny także mają wielu lokalnych bohaterów” - mówi Feng.
„Więc łączymy ich postaci i wzory graffiti z zaawansowaną modą”.
Nadal jednak nie jest łatwo zintegrować markę modową z tradycyjną kulturą.
„Myślę, że trudność polega na tym, że nie możemy się wiele nauczyć, ponieważ zawsze byliśmy jedynie badaczami łączenia kultury narodowej, w tym i chińskiego rękodzieła, z modą” - mówi Feng.
„Jako badacze wciąż musimy poświęcać bardzo dużo czasu i energii na tworzenie oryginalnych projektów. Odkrywamy, że bardzo trudno jest zebrać wyczerpujące informacje, bowiem cała wiedza z zakresu kultury ludowej nie jest usystematyzowana. Przed wyprowadzeniem koncepcji musimy więc metodycznie sortować tradycyjną kulturę, którą chcemy połączyć ze współczesnym projektem.
„Co więcej, istnieje konflikt między obecnym wyczuciem mody a tradycyjnymi elementami. Staraliśmy się to zrównoważyć”.
Oprócz pokazu mody, MUKIZIN był od 11 do 16 października współgospodarzem tygodniowej wystawy z LIHESpace. Pokazała ona nie tylko kolekcję modową, ale także rękodzieło i techniki związane z haftem tybetańskim, oraz sposoby używania współczesnego języka do komunikacji i interakcji między tradycyjną kulturą i współczesnymi odbiorcami.
„Czuliśmy, że pokaz mody nie wystarczył aby w kompleksowy sposób przedstawić tybetańską kulturę haftu” - mówi Feng.
„Wystawa może wyrażać estetykę na różne sposoby. Mamy nadzieję, że pomoże widzom głębiej przemyśleć i zrozumieć wiele problemów”.