05.07.2022 Źródło: Xinhua via KangbaTV

Poprzez zaangażowanie ogromnych środków finansowych w budowę infrastruktury kolejowej i drogowej, Tybetański Region Autonomiczny położony w południowo-zachodnich Chinach odnotowuje szybki rozwój i stałą poprawę życia mieszkańców.

W tybetańskim sektorze transportowym od 2012 roku wydano ponad 337 miliardów juanów (około 50,4 miliarda dolarów) na inwestycje w środki trwałe.

W ciągu ostatniej dekady trzy linie kolejowe utworzyły na Wyżynie kształt litery „Y” a całkowita długość dróg w Tybecie wzrosła o około 55 000 km do 120 000 km, w tym ponad 90 000 km to drogi wiejskie.

Konduktorka Goin'gyi Chadron rozmawia z pasażerami w pociągu linii kolejowej Lhasa-Xigaze, 12 stycznia 2020 r. (Xinhua/Chogo)

Pasażerowie przewożący bagaże o różnych rozmiarach, wielu w tybetańskich strojach, stojąc na peronie w kolejce do swoich pociągów rozmawiają ze sobą lub pochłonięci są czytaniem informacji w swoich smartfonach.

Takie sceny rozgrywają się codziennie na dworcu kolejowym w Lhasie i stoją w jaskrawym kontraście z tym, co istniało jeszcze 16 lat temu.
Kiedy dworzec został otwarty 1 lipca 2006 r., oznaczając początek oficjalnej eksploatacji kolei Qinghai-Tybet, pierwszej linii kolejowej w regionie, peron bardziej przypominał jakąś atrakcję turystyczną wypełnioną zwiedzającymi.
„Ciekawi pociągów, Tybetańczycy kupowali peronówki i przynosili tu przekąski, jak na piknik” – opowiadał Tsogpa, który pracuje na stacji od jej otwarcia, a obecnie jest dyrektorem biura stacji kolejowej w Lhasie.
Poprzez angażowanie ogromnych środków finansowych w budowę infrastruktury kolejowej i drogowej, Tybetański Region Autonomiczny odnotowuje szybki rozwój i stałą poprawę życia mieszkańców.
Według Departamentu Transportu TRA od 2012 roku wydano ponad 337 miliardów juanów (około 50,4 miliarda dolarów) na inwestycje w środki trwałe.

NAPĘDZANIE WZROSTU GOSPODARCZEGO
W ciągu ostatniej dekady trzy linie kolejowe utworzyły kształt litery „Y” na płaskowyżu, a najnowsza z nich - linia Lhasa - Nyingchi, pierwsza zelektryfikowana linia kolejowa w regionie, rozpoczęła działalność 25 czerwca 2021 r. Dworzec kolejowy w Lhasie, gdzie trzy linie się spotykają, doświadczył gwałtownego wzrostu przepływu pasażerów, z 2,24 miliona w 2007 roku do ponad 4 milionów w 2021 roku.
Pociągi wielkich prędkości przywiozły turystów do miasta Shannan, przez które przebiega linia kolejowa Lhasa-Nyingchi.
W Tashi Chodan, niewielkiej społeczności w dystrykcie Nedong w Shannan, znanej z tybetańskiej opery, około 30 artystów występuje dla grup turystycznych z całego kraju.


Zdjęcie wykonane telefonem komórkowym 14 maja 2021 r. przedstawia drogę do hrabstwa Gyirong w Xigaze w Tybetańskim Regionie Autonomicznym w południowo-zachodnich Chinach. (Xinhua/Shen Hongbing)

52-letnia Dawa Drolma, jedna z performerek, powiedziała, że ​​w szczycie sezonu gra co wieczór.
Dawa Drolma i jej rodzina również wyremontowali przebudowali swój dom na kwaterę rodzinną z sześcioma łóżkami. „W najbardziej ruchliwym okresie wszystkie pokoje są pełne” – powiedziała, dodając, że spektakle operowe i działalność u rodziny goszczącej przynoszą rodzinie dodatkowy dochód w wysokości ponad 50 000 juanów każdego roku.
W 2019 r. rząd dystryktu Nedong wydał około 50 milionów juanów na poprawę warunków życia społeczności, w tym modernizację infrastruktury drogowej. Drogę cementową o szerokości 2,5 metra zastąpiono asfaltową drogą o szerokości 8 metrów, umożliwiając dojazd autokarom turystycznym do gminy.
W ciągu ostatnich 10 lat dochód rozporządzalny na mieszkańca społeczności wzrósł ponad dwukrotnie do 25 000 juanów rocznie w 2021 r., co w dużej mierze można przypisać rozwijającej się branży turystycznej.
„Turyści nie przybyliby bez wygodnego transportu” – powiedział Basang Tsering, szef partii.
Ponadto spółdzielnia produkująca tkaniny ręczne w dystrykcie Nedong  dostarcza swoje produkty tekstylne, takie jak ręcznie robione szaliki i torebki, za pośrednictwem usług logistycznych. Spółdzielnia, która pomogła ponad 400 rolnikom sprzedać swoje produkty z tkanin, zarobiła w zeszłym roku 10,5 miliona juanów, co stanowi 20-krotny wzrost w stosunku do 2010 roku.
„Dzięki wygodnemu transportowi możemy sprzedawać nasze produkty do dużych miast, takich jak Pekin i Shenzhen”, powiedział Basang, szef spółdzielni.


Zdjęcie lotnicze zrobione 3 sierpnia 2019 r. przedstawia drogę wzdłuż Banggong Co w prefekturze Ngari, w Tybetańskim Regionie Autonomicznym w południowo-zachodnich Chinach.
(Xinhua/Jigme Dordże)

Według oficjalnych danych w ciągu ostatniej dekady całkowita długość dróg w Tybecie wzrosła o około 55 000 km do 120 000 km, w tym ponad 90 000 km dróg wiejskich.

NAPĘDZANIE DOBROBYTU
W Medog, Nyingchi City, codzienne potrzeby były wcześniej przynoszone do domu na barkach lub konno. Uczniowie musieli całymi dniami wędrować do szkoły, a chorych pacjentów trzeba było zabierać na ramionach do szpitala w mieście.
Tenzin Gyatso, były tragarz, doskonale pamięta trudną przeszłość. Pewnego razu on i jego współmieszkańcy przewieźli 19-letnią kobietę, która zimą doznała udaru, do szpitala, na zmianę nosząc ją na plecach.
„Musieliśmy chodzić w nocy, aby uniknąć lawiny”, powiedział 48-letni Tenzin Gyatso, dodając, że dotarcie na najbliższą autostradę zajęło im cztery dni, skąd mogli wynająć samochód.
Sytuacja zmieniła się po otwarciu autostrady Medog w październiku 2013 r., do której napłynęły pojazdy, maszyny i duże ilości materiałów budowlanych.
Mieszkańcy przenieśli się do zupełnie nowych domów i mogą odwozić swoje dzieci do szkoły, a pacjenci mogą z łatwością odwiedzać szpital w razie potrzeby.


Zdjęcie lotnicze zrobione 8 lutego 2021 roku przedstawia wejście do tunelu Galongla w hrabstwie Medog, Nyingchi w Tybetańskim Regionie Autonomicznym w południowo-zachodnich Chinach. (Xinhua/Sun Fei)

Tenzin Gyatso ma teraz koparkę, którą dzierżawi na placach budowy. Utrzymuje swoją rodzinę i wynajmując pokoje robotnikom budowlanym. Dochód z plantacji herbaty i innych źródeł przynosi jego rodzinie ponad 100 000 juanów rocznie.
Wei Changqi, szef partii w okręgu, powiedział, że autostrada Medog znacznie ułatwiła podróżowanie miejscowej ludności i zapewniła zaopatrzenie w artykuły codziennego użytku i materiały budowlane. Jakość opieki zdrowotnej i edukacji również znacznie się poprawiła w porównaniu do sytuacji jaka istniała tu 10 lat temu.
Medog został wydźwignięty z biedy pod koniec 2019 roku. Dochód rozporządzalny mieszkańców wsi wzrósł z 4875 juanów w 2012 roku do 15 278 juanów w 2021 roku, a główne gałęzie przemysłu, w tym plantacje herbaty i bambusowe wyroby z wikliny - rozkwitły.
W tym samym okresie regionalny PKB Tybetu wzrósł z 71 miliardów do 208 miliardów juanów  juanów. Region wyeliminował absolutną biedę w końcu 2019 roku, a 628 000 ubogich mieszkańców wyszło ze strefy ubóstwa.