2.12.2022|Autor: Echo Xie| Źródło: www.scmp.com

Poniżej udostępniamy artykuł opublikowany na łamach portalu scmp.com. SCMP to South China Morning Post Publishers Limited (wydawnicza spółka z ograniczoną odpowiedzialności  zarejestrowana w Hongkongu).

• Naukowcy twierdzą, że poważne zmiany środowiskowe i zróżnicowana roślinność doprowadziły ostatecznie do powstania nowych gatunków.
    • Azja jest domem 14 z 36 "gorących punktów" (hotspotów) największej różnorodności biologicznej na świecie, ale [z dzisiejszej perspektywy] wcześniejsze badania były ograniczone.

Około 15 milionów lat temu Wyżyna Tybetańska osiągnęła wysokość podobną do dzisiejszej. Zdjęcie: China News Service

Najnowsze badania wykazały, że ruch tektoniczne i procesy górotwórcze, które stworzyły Wyżynę Tybetańską, a także późniejsza zmiana klimatu, ukształtowały ewolucję ssaków azjatyckich w ciągu ostatnich 66 milionów lat.

Wyżyna Tybetańska osiągnęła wysokość podobną do obecnej około 15 milionów lat temu. Według naukowców od tego czasu poważne zmiany środowiskowe i zróżnicowana roślinność wzdłuż zboczy górskich doprowadziły ostatecznie do powstania nowych gatunków.

Azja jest miejscem narodzin wielu istniejących ssaków i Azja jest domem 14 z 36 "gorących punktów" (hotspotów) największej różnorodności biologicznej na świecie. Jednak poprzednie badania były ograniczone i brakowało [w nich] pełnego zrozumienia pochodzenia i ewolucji ssaków w regionie.

Azja jest miejscem narodzin wielu zachowanych ssaków. Zdjęcie: Shutterstock

Na potrzeby badań – [których wyniki] opublikowano w poniedziałek w czasopiśmie naukowym "Proceedings of the National Academy of Sciences" – naukowcy stworzyli zestaw ponad 2000 historycznych modeli biogeograficznych obejmujących ponad 3000 gatunków z Azji i sąsiednich kontynentów, aby zbadać ich ewolucję.

„Azja ma pustynie na północy, lasy tropikalne na południu, lasy strefy umiarkowanej na wschodzie” – powiedział Anderson Feijó, główny autor badań i badacz z Instytutu Zoologii Chińskiej Akademii Nauk w Pekinie.

„Moim celem było zrozumienie, w jaki sposób wszystkie te regiony są ze sobą połączone i jak doszło do zróżnicowania gatunków ssaków na różnych obszarach”, powiedział Feijó na stronie internetowej Field Museum of Natural History z siedzibą w Chicago, gdzie wcześniej był pracownikiem naukowym.

Bruce Patterson, współautor badań i emerytowany kustosz [chicagowskiego] muzeum, powiedział, że Azja nie ma największej liczby gatunków ssaków na świecie, ale jest skrzyżowaniem dróg łączących inne kontynenty, w tym Amerykę Północną, Afrykę, Europę i Australazję.

Kliknij w obrazek, by obejrzeć video.

Dlatego tak ważne było zbadanie historycznej wymiany ssaków między regionami Azji i innymi kontynentami oraz sprawdzenie, czy zmiany te można powiązać z wydarzeniami geologicznymi i klimatycznymi w regionie, - podkreśla się w artykule.

Naukowcy odkryli, że lasy tropikalne Azji Południowej były główną kolebką różnorodności ssaków w Azji, a obecna duża ich różnorodność w regionie związana jest głównie z pierwotnym miejscem pochodzenia lub specjacji [procesem powstawania nowych gatunków] in situ.