21.04.2023| Autorzy: Daqiong i Palden Nyima| Źródło: chinadaily.com.cn


Na zdjęciu leśnik, opiekun drzew sprawdza sadzonki w swojej szkółce w powiecie Zhanang, w prefekturze Shannan w Tybetańskim Regionie Autonomicznym. [Zdjęcie/Xinhua]

Lokalne tybetańskie media podały, że projekt zalesiania  północnych i południowych gór wokół Lhasy w Tybetańskim Regionie Autonomicznym ma na celu do 2030 roku posadzenie drzew na łącznej powierzchni 137 800 hektarów.

Drzewa zostaną posadzone na wzgórzach wokół Lhasy, przy głównych drogach i wzdłuż rzeki Lhasa Kyichu, która przepływa przez centrum miasta.

Projekt zalesiania północnych i południowych gór Lhasy został uruchomiony w 2021 roku i obejmuje dziewięć powiatów i okręgów oraz 35 miasteczek położonych wzdłuż rzeki Lhasa Kyichu.

W tym roku region planuje posadzić drzewa na 14 000 hektarów i przyspieszyć budowę projektów wspierających, w tym związanych z oszczędzaniem wody, energią elektryczną i drogami.

Jeden z projektów wspierania zalesiania w powiecie Chushur w prefekturze Lhasa jest realizowany na zboczu wzgórza; w związku z tym wszystkie materiały budowlane będą musiały być transportowane tam przez ludzi.

„Górska droga jest tak stroma, że nawet muły z trudem mogą się tam dostać. Praca będzie trudna, ale ważne jest stworzenie zielonego środowiska z korzyścią dla przyszłych pokoleń” – cytując Gyatso, pracownika budowy w Czuszur – przekazują lokalne media.

„Po przetransportowaniu wszystkich rur wodociągowych na zbocze, spawacze muszą je połączyć i zapewnić transport wody z doliny z przepompowni u podnóża góry do zbiornika na jej szczycie — powiedział Gyatso.

„Ta praca jest ważna, ponieważ położy podwaliny pod przyszłe nasadzenia drzew oraz ich późniejsze nawadnianie i konserwację”.

Dodał także, że transport materiałów, takich jak piasek, rury wodociągowe, stalowe pręty i sadzonki, należy do najtrudniejszych wyzwań projektu.

„Projekty wspierające realizację zalesiania prefektury Lhasy w 2023 roku obejmują łącznie około 12 100 hektarów, w tym ochronę wody, zaopatrzenie w energię elektryczną i drogi” – powiedział Tashi, jeden z liderów projektu.

„Wśród nich projekt drogowy na etapie przekopów został w pełni wykonany, projekt ochrony wody został ukończony w 97 procentach, a projekt energetyczny został ukończony w 98 procentach” – powiedział Tashi.